Thursday, August 1, 2013

7 Nutrisi Yang Sentiasa Dilupakan Dalam Diet Pemakanan



Diet bukan hanya tentang bagaimana anda meningkatkan pengambilan protein dan mengurangkan karbohidrat dan lemak. Tetapi anda juga perlu memperhatikan pengambilan nutrisi lain yang tidak kalah pentingnya bagi kejayaan diet anda.

Berikut ini adalah senarai dari 7 nutrisi yang sering dilupakan saat berdiet:
Kalium: Untuk Tekanan Darah NormalKalium adalah salah satu nutrisi utama yang diperlukan tubuh untuk membantu menjaga tekanan darah tetap sihat, meningkatkan kesuburan, menjaga kesihatan otot, dan fungsi saraf.Sumber: kentang, ubi jalar, brokoli, pisang, dan sebagainya.

Magnesium: Mencegah PenyakitRendahnya kadar magnesium dalam tubuh disinyalir sebagai penyebab pelbagai masalah kesihatan seperti osteoporosis, tekanan darah tinggi, diabetes, kejang otot, dan penyakit jantung.Sumber: bayam, kacang polong, almond, dan lain-lain.

Vitamin A: Meningkatkan Pengambilan Beta KarotenVitamin A terbahagi menjadi 2 jenis, yaitu: retinol dan karotenoid, sama seperti beta-karotena bermanfaat untuk menjaga kesihatan deria penglihatan, imuniti, dan pertumbuhan rangkaian.Sumber beta karotena: ubi jalar, lobak merah, bayam, labu, dan bijirin.

Vitamin E: Dapatkan Manfaat Lemak SihatVitamin E adalah antioksidan yang bermanfaat untuk meningkatkan kekebalan tubuh, menjaga kesihatan kulit, dan penglihatan yang baik, dan mengurangkan saluran darah tersumbat. Uniknya, sumber Vitamin E biasanya adalah makanan yang mempunyai kadar lemak sihat yang tinggi seperti almond, hazelnut, kwaci, minyak safflower, minyak bunga matahari, dan jem kacang.

Kalsium: Untuk Tulang Sihat dan KuatBukan rahsia lagi jika kalsium sangat bermanfaat baik bagi tulang. Tidak hanya itu, kalsium juga boleh membantu mengekalkan fungsi otot, mengatur irama degupan jantung, dan membantu mencegah tekanan darah tinggi.
Sumber kalsium: susu, salmon, kedalai dan olahannya.

Vitamin C: Meningkatkan KekebalanOrang yang terkena flu biasanya mencari vitamin C untuk mengatasinya. Vitamin C boleh didapatkan dari berbagai macam buah-buahan dan sayur-sayuran, bermanfaat untuk meningkatkan pertumbuhan tulang dan rangkaian. Selain itu Vitamin C bekerja sebagai antioksidan untuk mencegah kerosakan sel tubuh dan mempercepat penyembuhan.

Serat: Untuk Kesihatan PencernaanMakanan tinggi serat umumnya rendah kalori dan mengenyangkan, sangat sesuai dimakan oleh orang yang sedang dalam program penurunan berat badan. Serat dari biji-bijian dan kacang-kacangan mempunyai pelbagai manfaat kesihatan seperti menurunkan kadar kolesterol, meningkatkan prestasi usus, mengurangkan risiko penyakit jantung, diabetes, dan mencegah beberapa jenis kanser.

 Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online